Zapraszamy do galerii ECK Logos
dr Joanna Hrk i Małgorzata Górna-Saniternik — malarstwo

dr Joanna Hrk
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi; Wydział Grafiki i Wydział Tkaniny i Ubioru. W 2011 r. uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuk plastycznych w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii. Publicystka, fotograf, scenograf teatralny, ilustrator.

W 2014 roku obchodziła 20-lecie pracy artystycznej i w uznaniu szczególnie wyróżniającej się działalności w dziedzinie twórczości artystycznej otrzymała brązowy medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Jako publicystka współpracuje ze specjalistycznymi wydawnictwami branżowymi zajmującymi się modą, obsługującymi polskie i międzynarodowe targi mody (Moskwa, Berlin, Paryż, Düsseldorf). Jej dorobek publicystyczny obejmuje ponad 200 artykułów i dwa razy tyle ilustracji.

Autorka obszernej publikacji naukowej „Jedność sztuki. Jedność teatru”, wydanej w 2014 z okazji 66-lecia Teatru Lalek Arlekin w Łodzi omawiającej ewolucję teatralnej sztuki plastycznej na podstawie scenografii, lalek i plakatów Teatru Lalek Arlekin w Łodzi w latach 1948-2014, w odniesieniu do globalnych zjawisk artystycznych i kulturalnych.

Od 1996 r. rozpoczęła współpracę z teatrem, który okazał się wielką pasją. Jako scenograf ma na swoim koncie ponad 30 realizacji w teatrach lalkowych i dramatycznych w Polsce.

Od 2002 r. spełnia swoje dziecięce marzenie i ilustruje bajki dla dzieci, poezję dla dorosłych i inne wydawnictwa książkowe; ma na swoim koncie ponad  400 ilustracji do 70 książek. Współautorka książki „Spotkania wyobraźni” (2010), która jest próbą indywidualnej, niemal intymnej translacji języka pikturalnego na utwór literacki i odwrotnie — przekładem intersemiotycznym. Jako ilustrator jest członkiem Stowarzyszenia Przyjaciół Książki dla Młodych — Polskiej Sekcji IBBY (International Board on Books for Young People). Jej prace znalazły się w Antologii współczesnych sztuk słowiańskich ”Między Ochrydą a Bugiem” (2011).

W 2012 roku Joanna Hrk została zaproszona przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej Departament Dyplomacji Publicznej i Kulturalnej do zilustrowania 50 wierszy w publikacji okolicznościowej „Objęłam spojrzeniem świat dziecka” autorstwa poetki Karoliny Kusek w związku z Rokiem Janusza Korczaka. Inicjatorem projektu było Stałe Przedstawicielstwo Rzeczpospolitej Polskiej przy Biurze Narodów Zjednoczonych w Genewie. W 2014 na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczpospolitej Polskiej i Konsulatu Generalnego Rzeczypospolitej Polskiej w Monachium dr Joanna Hrk zilustrowała 30 kolęd do wydawnictwa okolicznościowego „Wśród nocnej ciszy”.

Od 2014 prowadzi jako kurator Galerię A w Teatrze Lalek Arlekin: na górnym foyer Galerię A „Akwarium”, oraz w piwnicach teatru Galeria A „w piwnicy”.

Artystka prezentowała swój dorobek na 36 wystawach indywidualnych i ponad 50 wystawach zbiorowych w Polsce. Uczestniczka wielu międzynarodowych plenerów, w tym plenerów ilustratorów. Członek Związku Polskiego Artystów Plastyków. Jest cichym poszukiwaczem własnej twórczej drogi, nie rewolucjonistą. Kolorystka. Z urodzenia łodzianka, w duszy nomad.

Małgorzata Górna-Saniternik prezentuje realistyczne pejzaże wykonane techniką suchej pasteli. Pastel zajmuje z punktu widzenia technicznego pośrednie miejsce między malowaniem a rysowaniem i w żadnej technice to przejście od rysunku do malowania nie przebiega tak niepostrzeżenie. 

Pastele Saniternik charakteryzuje subtelna kreska i wyjątkowa, piękna kolorystyka.

Małgorzata Górna-Saniternik jest absolwentką PWSP w Łodzi. Zajmuje się malarstwem, kolażem, tkaniną unikatową, ubiorem, rzeźbą, wyplataniem obiektów przestrzennych z wikliny, aranżacją wnętrz. Uczestniczka wielu wystaw i pokazów mody w kraju, a także za granicą, między innymi w Kanadzie, Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i na Litwie.

Techniki pastelu zaczęto używać już w pierwszej połowie XVII w. we Włoszech, gdzie rozpowszechnił się portret pastelowy. Prawdziwą samodzielność osiągnęła w malarstwie portretowym w XVIII w. Pastel był techniką modną zwłaszcza we Francji — w XIX w. rozwiniętą wspaniale przez Edgara Degasa — kwitło tam malarstwo portretowe i rodzajowe. W Polsce posługiwali się nią znakomicie Stanisław Wyspiański czy Leon Wyczółkowski. Malowanie pastelem wymaga od twórcy skupienia i ogromnej wrażliwości, ponieważ wiąże się z posługiwaniem delikatnymi kolorami oraz kruchym narzędziem. Pastele wciera się w szorstki papier, rozmazując je palcami, aby utworzyć delikatne przejścia tonalne pomiędzy kolorami.